Publications 2019

Two faces
SFIVET/Dyan Shirai

Journals with peer review 

Aeschlimann, B., Herzog, W. & Sander, F. (2019). Irregular Teacher Turnover and Student Academic Achievement in High Schools: A Study in the Subjects Mathematics, German, French and History. Journal of Education and Learning, 8, 25–36.

Balzer, L. (2019). Die Evaluationspraxis im Licht der neuen SEVAL-Standards sowie empirisch bestimmter Bedingungen erfolgreicher Evaluationsprojekte. LeGes – Gesetzgebung & Evaluation, 30(3), 1–18.

Barabasch, A. & Baumeler, C. (2019). Editorial zu bwp@ Spezial 16: Berufsfelddidaktik in der Schweiz: internationale Einbettung, Ausdifferenzierung und konkrete Umsetzung. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, Spezial 16, 1–5.

Barabasch, A. & Fischer, S. (2019). Die Berufsschullehrpersonenausbildung in der Schweiz und in Deutschland. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, In Barabasch, A. & Baumeler, C. (Hrsg.), Berufsfelddidaktik in der Schweiz. Spezial Issue 16, 1–17.

Barabasch, A., Keller, A. & Caldart, D. (2019). «What can I do well already today?» Competence Development in Innovative Learning Cultures. Journal of vocational, adult and continuing education and training (JOVACET), 2(2), 1–23.

Baumeler, C. & Lamamra, N. (2019). Micro Firms Matter. How do they Deal with the Tension between Production and Training? Journal of Vocational education & Training, 71(3), 464–481.

Baumeler, C. (2019). Competence-based Vocational Education and Training and its Cultural Context Sensitivity. European Education, 51(1), 1–15.

Boldrini, E., Cattaneo, A. & Evi-Colombo, A. (2019). Was it worth the effort? An Exploratory Study on the Usefulness and Acceptance of Video Annotation for In-Service Teachers Training in VET Sector. Research on Education and Media, 11(1), 100–108.

Boldrini, E., Sappa, V. & Aprea, C. (2019). Which Difficulties and Resources do Vocational Teachers Perceive? An Exploratory Study Setting the Stage for Investigating Teachers’ Resilience in Switzerland. Teachers and Teaching, 25(1), 125–141.

Bonoli, L. & Schweri, J. (2019). Die Beteiligung der Betriebe an der dualen Berufsausbildung in der Schweiz – Argumente von heute und 1900. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, Ausgabe 36, 1–19.

Chiapparini, E. & Eicher, V. (2019). Der Ansatz User Involvement in der Sozialen Arbeit – Anknüpfungspunkte für Praxis-, Forschungs- und Ausbildungsprojekte in der Schweiz. Schweizerische Zeitschrift für Soziale Arbeit, 24(18), 117–134.

Coppi, A. E., Cattaneo, A. & Gurtner, J.-L. (2019). Exploring Visual Languages across Vocational Professions. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 6(1), 68–96.

Degen, D., Leumann, S., Keller, A. & Gut, J. (2019). Konstituierende Elemente der Berufsfelddidaktik – spezifische Charakteristika und Unterschiede. bwp@ Berufs- und Wirschaftspädagogik – online, In Barabasch, A. & Baumeler, C. (Hrsg.), Berufsfelddidaktik in der Schweiz, Spezial Issue 16, 1–23.

Duc, B., Duemmler, K., Durler, H. & Losego, P. (2019). How the World of Work Transforms Educational Institutions. Swiss Journal of Sociology, 45(3), 283–297.

Gremion, C. & Tominska, É., « Éditorial : La diversité des personnes et des contextes au secours d’une évaluation humaniste ? », Contextes et Didactiques [En ligne], 13 | 2019, mis en ligne le 15 juin 2019, consulté le 24 juillet 2019. https://www.contextesetdidactiques.com/1338

Grønning, M. & Trede, I. (2019). Does it Matter Where they Train? Transitions into Higher Education after VET and the Role of Labour Market Segments. Social Inclusion, 7(3), 65–78.

Kuhn, A. (2019). The Subversive Nature of Inequality: Subjective Inequality Perceptions and Attitudes to Social Inequality. European Journal of Political Economy, 59, 331–344.

Lamamra, N. & Besozzi, R. (2019). Former en entreprise : les pratiques éducatives au cœur du monde du travail. Revue Suisse de Sociologie, 45(3), 317–336.

Lamamra, N., Hertz, E., Messant, F. & Roux, P. (2019). Édito: Discipliner les corps dans des métiers de production et de service. Nouvelle Questions Feministes, 38(2), 6–15.

Leumann, S., Keller, A., Degen, D. & Gut, J. (2019). Berufs(feld)spezifische Didaktik oder generelle Didaktik der beruflichen Bildung? Konzeptionelle Positionen in der didaktischen Ausbildung von Berufskundelehrpersonen. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, In Barabasch, A. & Baumeler, C. (Hrsg.), Berufsfelddidaktik in der Schweiz. Special Issue 16, 1–22.

Makarova, E., Aeschlimann, B. & Herzog, W. (2019). The Gender Gap in STEM Fields: The Impact of the Gender Stereotype of Math and Science on Secondary Students' Career Aspirations. Frontiers in Education, 4(60). Makarova, E., Aeschlimann, B. & Herzog, W. (2019). The Gender Gap in STEM Fields: The Impact of the Gender Stereotype of Math and Science on Secondary Students' Career Aspirations. Frontiers in Education, 4(60), [online].

Perini, M., Cattaneo, A. A. P. & Tacconi, G. (2019). Using Hypervideo to Support Undergraduate Students’ Reflection on Work Practices: a Qualitative Study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1).

Salini, D. & Flandin, S. (2019). La trace comme ancrage pour l’analyse de l’activité et la conception de formations. La revue des HEP et institutions assimilées de Suisse romande et du Tessin, Hors série 3, 67–84.

Sander, F. & Kriesi, I. (2019). Medium and Long-Term Returns to Professional Education in Switzerland: Explaining Differences between Occupational Fields. Social Inclusion, 7(3), 136–153.

 

Book contributions

Aeschlimann, B., Trede, I., Müller, M. & Neumann, J. (2019). Die Bedeutung des Geschlechts beim Übergang in die berufliche Tertiärbildung im Sozialbereich. In E. Makarova (Hrsg.), Gendersensible Berufsorientierung und Berufswahl. Beiträge aus Forschung und Praxis (S. 68–87). Bern: hep.

Aprea, C. & Cattaneo, A. (2019). Designing Technology‐Enhanced Learning Environments in Vocational Education and Training. In D. Guile & L. Unwin (Eds.), The Wiley Handbook of Vocational Education and Training (pp. 373–394). New York, London: Wiley.

Balzer, L. (2019). Die DeGEval-Standards im Vergleich zu empirisch bestimmten Bedingungen erfolgreicher Evaluationsprojekte. In J. U. Hense, W. Böttcher, M. Kalman & W. Meyer (Hrsg.), Evaluation: Standards in unterschiedlichen Handlungsfeldern. Einheitliche Qualitätsansprüche trotz heterogener Praxis? (S. 297–310). Münster: Waxmann.

Barabasch, A. & Cattaneo, A. (2019). Digital Education in Career and Technical Education and the Support of Creative Professional Development. In V. Kenon & S. Palsole (Eds.), The Wiley Handbook of Global Workplace Learning (pp. 241–261). Hoboken, NJ: Wiley Publishing.

Barabasch, A. (2019). Berufs- und Weiterbildung im Aufbruch. In Caritas (Hrsg.), Sozialalmanach 2019. Digitalisierung – und wo bleibt der Mensch? (S. 265–277). Luzern: Caritas Verlag.

Barabasch, A. (2019). Creativity Development and Vocational Learning. In S. McGrath, M. Mulder, J. Papier, & R. Suart (Eds.), Handbook of Vocational Education and Training (pp. 1019–1035). Cham: Springer.

Barabasch, A., Keller, A. & Caldart, D. (2019). Effects of an Innovative Learning Culture on the Competences of Learners. Workplace Learning in Switzerland in the Context of Apprenticeships. In W. Nuninger & J.-M. Châtelet (Hrsg.), Handbook of Research on Operational Quality Assurance in Higher Education for Life-Long Learning (S. 166–187). Hershey, PA: IGI Global.

Barabasch, A., Keller, A. & Danko, J. (2019). Innovative Lernkultur in Unternehmen aus der Perspektive der Lernenden. In F. Gramlinger, C. Iller, A. Ostendorf, K. Schmid & G. Tafner (Hrsg.), Bildung = Berufsbildung?! Beiträge zur 6. Berufsbildungsforschungskonferenz (BBFK) (S. 229–240). Bielefeld: Bertelsmann Verlag.

Berger, J.-L., Sauli, F., Wenger, M. & Gross, V. (2019). Evaluer la qualité d’une formation par les perceptions des participant·e·s: premiers résultats d’une recherche dans le contexte de la formation professionnelle initiale suisse. Dans C. Gremion, E. Sylvestre & N. Younes (dir.), Actes du 31ème Colloque scientifique international de l’ADMEE-Europe : Entre normalisation, contrôle et développement formatif. Évaluations sources de synergies ? (p. 74–81). Lausanne: IFFP et CSE de l’Université de Lausanne.

Charlier, E., Chaubet, P., Kaddouri, M., Gremion, C., Guillemette, S. et Petit, M. (2019). Introduction au dossier – Réflexivité collective : processus et effets. Formation et profession, 27(2), 3–5. http://dx.doi.org/10.18162/fp.2019.561

Fischer, S. (2019). The effectiveness of school-intern further teacher education in vocational schools in Switzerland. In T. Deissinger, U. Hauschildt, P. Gonon & S. Fischer (Eds.), Contemporary Apprenticeships Reforms and Reconfigurations (pp. 71–74). Berlin: LIT-Verlag.

Gremion C. et Tominska E. (2019), « Éditorial : La diversité des personnes et des contextes au secours d’une évaluation humaniste ? », Contextes et Didactiques [En ligne], 13.

Gremion, C. (2019). Accompagner la réflexivité collective, un métier voué à disparaître? Formation et profession, 27(2), 6–18. http://dx.doi.org/10.18162/fp.2019.490

Keller, A. & Barabasch, A. (2019). Vocational School Teacher Education in Switzerland: Roles, Responsibilities, and Training. In S. McGrath, M. Mulder, J. Papier, & R. Suart (Eds.), Handbook of Vocational Education and Training (pp. 1747–1767). Cham: Springer.

Lamamra, N. (2019). Clotilde Lemarchant, Unique en son genre. Filles et garçons atypiques dans les formations techniques et professionnelles. Dans L. Découverte (dir.), Travail, genre et sociétés (Vol. 42, p. 210–213). Paris: Presses universitaires de France.

Sappa, V., Boldrini, E. & Barabasch, A. (2019). Teachers’ Resilience in Vocational Education and Training (VET). In S. McGrath, M. Mulder, J. Papier, & R. Suart (Eds.), Handbook of Vocational Education and Training (pp. 1667–1684). Cham: Springer.

Sauli, F., Wenger, M., Gross, V. & Berger, J.-L. (2019). The Quality of the Swiss Initial Vocational Education and Training System through Apprentices’ Perception of the Connections between School and Training Company. In T. Deissinger, U. Hauschildt, P. Gonon, & S. Fischer (Eds.), Contemporary Apprenticeship Reforms and Reconfigurations (pp. 20–23). Zurich: Lit Verlag.

Strebel, A., Engelage, S. & Baumeler, C. (2019). Der Beitrag der "institutional work"-Perspektive zu Educational Governance. Dezentrale institutionelle Arbeit in der Berufsbildung. In R. Langer & T. Brüsemeister (Hrsg.), Handbuch Educational Governance Theorien (S. 201–218). Wiesbaden: Springer VS.

Wenger, M., Sauli, F., Gross, V. & Berger, J.-L. (2019). Apprentices’ Perceptions of Teachers’ and In-Company Trainers’ Competences at the Core of Training Quality. In T. Deissinger, U. Hauschildt, P. Gonon, & S. Fischer (Eds.), Contemporary Apprenticeship Reforms and Reconfigurations (pp. 88–91). Zurich: Lit Verlag.

 

Books

Cortessis, S., Weber Guisan, S. & Tsandev, E. (2019).Le bénévolat des jeunes : une forme alternative d’éducation.Zürich: Seismo.

Barabasch, A., & Baumeler, C. (Hrsg.). (2019).Berufsfelddidaktik in der Schweiz: internationale Einbettung, Ausdifferenzierung und konkrete Umsetzung. bwp@ Spezial 16: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online.

Deissinger, T., Hauschildt, U., Gonon, P. & Fischer, S. (Hrsg.). (2019).Contemporary Apprenticeship Reforms and Reconfigurations.Berlin: LIT-Verlag.

Kriesi, I. & Schweri, J. (Eds.) (2019).Types of Education, Achievement and Labour Market Integration over the Life Course. Social Inclusion, 7(3).

Merlini, F. (2019). L’estetica triste. Seduzione e ipocrisia dell’innovazione. Torino. Bollati-Boringhieri.

Roux, P., Hertz, E., Lamamra, N. & Messant, F. (Eds.). (2019). Le physique de l’emploi. Nouvelles questions féministes, 38(2).

 

Articles in magazines and media

Aepli, M. & Schweri, J. (2019). Spezifisch ausgebildet, aber breit aufgestellt. SGAB Newsletter, 2.

Berchtold, Ph. (2019). Prüferqualifizierung in der Schweiz. BWP – Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 48(6), 24–26.

Boldrini, E. (2019). Onze compétences sont au cœur de l’enseignement. Profil de compétences de l’enseignant et de l’enseignante de la formation professionelle. SRFP Newsletter, 1.

Bonoli, L., Berger, J.-L. & Lamamra, N. (2019). Wider die Heiligsprechung der Schweizer Berufsbildung. Panorama, 33(1), 14–15.

Bonoli, L., Berger, J.-L. & Lamamra, N. (2019). Le «modèle suisse» de formation professionnelle sous la loupe. Panorama, 33(1), 14–15.

Caldart, D. & Barabasch, A. (2019). Betriebliche Berufsbildung in der Schweiz. Auswirkungen einer innovativen Lernkultur auf die Kompetenzen von Lernenden. Bildung und Beruf, 2(5), 179–184.

Eckert-Stauber, R. & Schmuki, D. (2019). Kompetenzbildung mit mySkillbox. hep-magazin 10/2019, 24–26.

Frieden, M., Balzer, L. & Marti, R. (2019). Flexibel und bedarfsgerecht lernen. Die Informatikausbildung an der gibb Berufsfachschule Bern. BWP – Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 48(5), 38–39.

Gehret, A. & Schweri, J. (2019). Former des apprentis est bénéfique pour les entreprises. La Vie économique, 92(12), 55–57.

Gehret, A. & Schweri, J. (2019). Lehrlingsausbildung lohnt sich für Betriebe. Die Volkswirtschaft, 92(12), 55–57.

Keller, A. & Barabasch, A. (2019). Innovative Lernkultur bei Swisscom. SGAB Newsletter, 2.

Keller, A. & Barabasch, A. (2019). Exemple d’une culture d’apprentissage innovante chez Swisscom. SRFP Newsletter, 2.

Keller, A. & Barabasch, A. (2019). Flexibilität in der Ausbildungsgestaltung – ein Kernelement der innovativen Lernkultur bei Swisscom. BWP – Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 48(5), 33–37.

Kilchsperger, H. (2019). Fallstricke auf dem Weg zu kompetenzorientiertem Prüfen. BWP – Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 48(6), 6–10.

Lamamra, N. (2019). Berufsbildner/innen in Betrieben als Rollenvorbilder. Panorama, 33(5), 8–9.

Lamamra, N. (2019). Formateur ou formatrice en entreprise, un modèle du genre? Panorama, 33(5), 8–9.

Molinari, V., Catillaz, M. & Grossrieder, G. (2019). Kompetenzorientierter Bewegungs- und Sportunterricht. Fachdidaktische Grundlagen und methodische Umsetzung. sportunterricht – Monatsschrift zur Wissenschaft und Praxis des Sports mit Lehrhilfen 11/2019, 499–503

Perret Ducommun, L. & Lamamra, N. (2019). Knatsch in der Berufslehre. Panorama, 33(1), 4–5.

Perret Ducommun, L. & Lamamra, N. (2019). Bisbille en apprentissage. Panorama, 33(1), 4–5.

Sappa, V., Aprea, C. & Barabasch, A. (2019). Wie Lehrpersonen Widrigkeiten standhalten. EHB-Studie zur Resilienz von Lehrkräften in der beruflichen Bildung. SGAB Newsletter, 1.

Scharnhorst, U. & Kammermann, M. (2019). Integrationsvorlehren – eine Flexibilisierung des Zugangs zur Berufsbildung für Geflüchtete in der Schweiz. BWP – Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 48(5), 16–20.

 


Schmuki, D. (2019). Kern der Kompetenzorientierung – Wissen instrumental nutzen. BFS Basel Info Schuljahr 2018/19, 69–72.

Strebel, A., Emmenegger, P. & Graf, L. (2019). Die vielen Motoren der Berufsbildung. Governance der Berufsbildung: Eine systematische Analyse der Organisationen der Arbeitswelt. SGAB Newsletter, 1.

Trede, I. & Aeschlimann, B. (2019). Trends für die Zukunft der Berufsbildung beobachten. Panorama, 33(4), 20–21.

Trede, I. & Aeschlimann, B. (2019). Scruter les tendances pour l’avenir de la formation professionnelle. Panorama, 33(4), 20–21.

 

Articles in SFIVET’s magazine ‘skilled’

Aepli, M., Kuhn, A. & Schweri, J. (2019). Frauen und Männer lernen andere Berufe. Skilled, 2, 4–5.
Aepli, M., Kuhn, A. & Schweri, J. (2019). Femmes et hommes n’apprennent pas les mêmes métiers. Skilled, 2, 4–5.
Aepli, M., Kuhn, A. & Schweri, J. (2019). Donne e uomini a scuola di professioni diverse. Skilled, 4–5.

Aeschlimann, B. & Trede, I. (2019). Eine Lehre in einem typischen Frauenberuf – und dann? Skilled, 2, 16–17.
Aeschlimann, B. & Trede, I. (2019). Un apprentissage typiquement féminin – et après ? Skilled, 2, 16–17.
Aeschlimann, B. & Trede, I. (2019). Scegliere una professione tipicamente femminile, e poi? Skilled, 2, 16–17.

Balzer, L. (2019). Dank mehr fundiertem Wissen einen Schritt weiter. Skilled, 1, 30.
Balzer, L. (2019). Nouvelle avancée grâce à des connaissances plus solides. Skilled, 1, 30.
Balzer, L. (2019). Un passo avanti grazie a conoscenze più solide. Skilled, 1, 30.

Berger, J.-L. & Lê Van, K. (2019). Lehrpersonen beeinflussen die Motivation der Lernenden. Skilled, 1, 4–7.
Berger, J.-L. & Lê Van, K. (2019). Les enseignant-e-s influencent la motivation des apprenti-e-s. Skilled, 1, 4–7.
Berger, J.-L. & Lê Van, K. (2019). Gli insegnanti influenzano la motivazione degli apprendisti. Skilled, 1, 4–7.

Boldrini, E. & Sappa, V. (2019). Die Motivation macht den Unterschied. Skilled, 1, 19.
Boldrini, E. & Sappa, V. (2019). Quand la motivation fait la différence. Skilled, 1, 19.
Boldrini, E. & Sappa, V. (2019). Quando la motivazione fa la differenza. Skilled, 1, 19.

Campi, S. (2019). Individuell gestaltbar, praxisbezogen, zeitgemäss. Skilled, 1, 36.
Campi, S. (2019). Personnalisable, pratique, actuel. Skilled, 1, 36.
Campi, S. (2019). Personalizzabili, orientati alla pratica, attuali. Skilled, 1, 36.

Campi, S. (2019). Innovative Studienpläne für die Zukunft. Skilled, 2, 22–24
Campi, S. (2019). Des plans dʼétudes innovants pour lʼavenir. Skilled, 2, 22–24.
Campi, S. (2019). Piani di studio innovativi per il futuro. Skilled, 2, 22–24.

Chauvet-Maurer, J. (2019). Die Motivation, sich weiterzubilden. Skilled, 1, 18.
Chauvet-Maurer, J. (2019). La motivation à se former. Skilled 1, 18.
Chauvet-Maurer, J. (2019). Trovare la motivazione per formarsi. Skilled, 1, 18.

Chauvet-Maurer, J. (2019). Qualitätsläbel EduQua. Skilled 1, 29.
Chauvet-Maurer, J. (2019). Le label EduQua – gage de qualité. Skilled 1, 29.
Chauvet-Maurer, J. (2019). Il label EduQua: una garanzia di qualità. Skilled 1, 29.

Cortessis, S., Weber Guisan, S. & Tsandev, E. (2019). Wenn Freiwilligenarbeit die Jugendlichen motiviert. Skilled, 1, 16–17.
Cortessis, S., Weber Guisan, S. & Tsandev, E. (2019). Quand le bénévolat motive les jeunes. Skilled, 1, 16–17.
Cortessis, S., Weber Guisan, S. & Tsandev, E. (2019). Quando il volontariato motiva i giovani. Skilled, 1, 16–17.

Duemmler, K. (2019). Wege zu einer gendergerechteren Berufsausbildung. Skilled, 2, 20–21.
Duemmler, K. (2019). Pour une formation professionnelle non genrée. Skilled, 2, 20–21.
Duemmler, K. (2019). Verso una formazione rispettosa della parità di genere. Skilled, 2, 20–21.

Duemmler, K., Caprani, I. & Felder, A. (2019). «Kein Tag ist wie jeder andere», Ausbildung als Maurer/in. Skilled, 1, 8.
Duemmler, K., Caprani, I. & Felder, A. (2019). « Il n’y a pas deux jours pareils », Formation de maçon/maçonne. Skilled, 1, 8.
Duemmler, K., Caprani, I. & Felder, A. (2019). «Non cʼè giorno uguale a un altro», Formazione come muratore o muratrice. Skilled, 1, 8.

Held, L. (2019). In der Kürze liegt die Würze. Skilled, 2, 25.
Held, L. (2019). Plus cʼest court, mieux cʼest. Skilled, 2, 25.
Held, L. (2019). Un metodo chiaro e semplice. Skilled, 2, 25.

Jonas Lambert, K. (2019). «Es ist wie ein Stein im Wasser, der Wellen schlägt». Skilled, 2, 38.
Jonas Lambert, K. (2019). « Cʼest comme une pierre jetée dans lʼeau et qui fait des vagues ». Skilled, 2, 38.
Jonas Lambert, K. (2019). «È come gettare un sasso nello stagno». Skilled, 2, 38.

Kaiser, H. & Vonlanthen, M. (2019). Der rasche Technologiewandel als didaktische Herausforderung. Skilled, 1, 23.
Kaiser, H. & Vonlanthen, M. (2019). L’accélération du changement technologique : un défi didactique. Skilled, 1, 23.
Kaiser, H. & Vonlanthen, M. (2019). La sfida dellʼaccelerazione nel mutamento tecnologico. Skilled, 1, 23.

Kammermann, M. (2019). Was tun, wenn Lernende unterfordert sind? Skilled, 1, 20–21.
Kammermann, M. (2019). Que faire si les personnes en formation sont sous-sollicitées ? Skilled, 1, 20–21.
Kammermann, M. (2019). Come stimolare le persone in formazione? Skilled, 1, 20–21.

Keller, A. & Barabasch, A. (2019). «Wir wollen das Interesse junger Frauen stärken». Skilled, 2, 11.
Keller, A. & Barabasch, A. (2019). « Nous voulons attirer davantage de femmes ». Skilled, 2, 11.
Keller, A. & Barabasch, A. (2019). «Intendiamo rafforzare l’interesse delle giovani donne». Skilled, 2, 11.

Kriesi, I. & Basler, A. (2019). Geschlechtstypische Berufswünsche verändern sich. Skilled, 1, 14–15.
Kriesi, I. & Basler, A. (2019). Les choix professionnels genrés évoluent. Skilled, 1, 14–15.
Kriesi, I. & Basler, A. (2019). Le aspirazioni professionali legate al genere cambiano. Skilled, 1, 14–15.

Kriesi, I. & Grønning, M. (2019). Der Beruf stiftet Identität – auch bezüglich des Geschlechts. Skilled, 2, 6–10.
Kriesi, I. & Grønning, M. (2019). Le métier forme lʼidentité, y compris en termes de genre. Skilled, 2, 6–10.
Kriesi, I. & Grønning, M. (2019). Identità professionale e identità di genere. Skilled, 2, 6–10.

Lamamra, N. (2019). Was hinter der beruflichen Sozialisation steckt. Skilled, 2, 14–15.
Lamamra, N. (2019). Derrière la socialisation professionnelle. Skilled, 2, 14–15.
Lamamra, N. (2019). Dietro alla socializzazione professionale. Skilled, 2, 14–15.

Mayoraz, S. & Wildermuth, B. (2019). «Neue Perspektiven auf die Berufsbildung erlangen». Skilled, 1, 37.
Mayoraz, S. & Wildermuth, B. (2019). « Acquérir de nouvelles perspectives ». Skilled, 1, 37.
Mayoraz, S. & Wildermuth, B. (2019). «Ampliare gli orizzonti con la formazione professionale». Skilled, 1, 37.

Müller, K., Rapold, C. & Kiefer, N. (2019). Am Puls der Berufsbildung. Skilled, 2, 36.
Müller, K., Rapold, C. & Kiefer, N. (2019). Formations professionnelles à la page. Skilled, 2, 36.
Müller, K., Rapold, C. & Kiefer, N. (2019). Formazioni professionali d’attualitàq. Skilled, 2, 36.

Müller, M. & Trede, I. (2019). Auch der Lohn muss stimmen. Skilled, 1, 9.
Müller, M. & Trede, I. (2019). Le salaire compte aussi. Skilled, 1, 9.
Müller, M. & Trede, I. (2019). Il salario non è un fattore trascurabile. Skilled, 1, 9.

Salini, D. & Veri Conforti, P. (2019). Mit ConciLab die Gleichstellung an Berufsfachschulen fördern. Skilled, 2, 18.
Salini, D. & Veri Conforti, P. (2019). ConciLab : promouvoir la parité dans les écoles professionnelles. Skilled, 2, 18.
Salini, D., & Veri Conforti, P. (2019). ConciLab: promuovere la parità nelle scuole professionali. Skilled, 2, 18.

Schori Bondeli, R. (2019). «Lernende reagieren empört auf Ungerechtigkeiten», Interview mit Erika Langhans. Skilled, 1, 23.
Schori Bondeli, R. (2019). « Les personnes en formation s’indignent contre l’injustice », Interview avec Erika Langhans. Skilled, 1, 23.
Schori Bondeli, R. (2019). «I giovani reagiscono con indignazione alle ingiustizie», Intervista con Erika Langhans. Skilled, 1, 23.

Vuilleumier, P. (2019). Der Digi-Check bringt den Ball ins Rollen. Skilled, 1, 25.
Vuilleumier, P. (2019). Des Digi-Checks qui mettent en mouvement. Skilled, 1, 25.
Vuilleumier, P. (2019). Al via con il Digi-Check. Skilled, 1, 25.

Wenger, M., Sauli, F., Gross, V. & Berger, J.-L. (2019). Eine qualitätsvolle Ausbildung motiviert. Skilled, 1, 12–13.
Wenger, M., Sauli, F., Gross, V. & Berger, J.-L. (2019). Une formation de qualité motive. Skilled, 1, 12–13.
Wenger, M., Sauli, F., Gross, V. & Berger, J.-L. (2019). La motivazione passa da una formazione di qualità. Skilled, 1, 12–13.

 

 

 

Reports

Balzer, L. (2019). Evaluation des Programms «Jugendprojekt LIFT», Evaluationsbereich A 2018 – Bericht. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Balzer, L. (2019). Informatikausbildung 4.0, GIBB iet Bern – Zwischenbericht der Projektbegleitung. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Bausch. L. & Ghisla, G. (2019). La valutazione degli apprendimenti. Una guida per gli insegnanti di formazione professionale. Lugano: IUFFP.

Cattaneo, A., Evi-Colombo, A. & Ruberto, M. (2019). Video Pedagogy for Vocational Education: An Overview of Video-Based Teaching and Learning. EFT European Training Foundation.

Gehret, A., Aepli, M., Kuhn, A. & Schweri, J. (2019). Lohnt sich die Lehrlingsausbildung für die Betriebe? Resultate der vierten Kosten-Nutzen-Erhebung. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Gehret, A., Aepli, M., Kuhn, A. & Schweri, J. (2019). Formation des apprenti-e-s : quel intérêt pour les entreprises ? Résultats de la 4ème étude coût/bénéfice. Renens: Institut fédéral des hautes études en formation professionnelle IFFP.

Gehret, A., Aepli, M., Kuhn, A. & Schweri, J. (2019). Formazione in apprendistato: quali benefici per le aziende? Risultati dal quarto rilevamento sui costi – benefici. Lugano: Istituto Universitario Federale per la Formazione Professionale IUFFP.

Kammermann, M. & Heller, N. (2019). Rahmenkonzept «Beratung – Förderung – Begleitung» für Berufsfach- und Berufsmaturitätsschulen im Kanton Zürich – Evaluationsbericht. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Kuhn, A. & Schweri, J. (2019). Methodenbericht zur vierten Kosten-Nutzen-Erhebung der beruflichen Grundbildung. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Lamamra, N., Duc, B. & Besozzi, R. (2019). Au cœur du système dual : les formateurs et formatrices en entreprise. Résultats d’une recherche et pistes d’action pour les acteurs de la formation professionnelle. Renens: Institut fédéral des hautes études en formation professionnelle IFFP.

Müller, M., Neumann, J., Leumann, S. & Trede, I. (2019). Zweite Befragung der Lernenden Fachfrau / Fachmann Betreuung und der Studierenden der höheren Fachschulen im Sozialbereich: Ergebnisbericht. Teil der Studie zu den Ausbildungs- und Erwerbsverläufen von verschiedenen Berufsgruppen der Sozialen Arbeit in ausgewählten Berufsfeldern des Sozialbereiches. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Müller, M., Neumann, J., Leumann, S. & Trede, I. (2019). Deuxième enquête auprès des apprentis et apprenties assistants/es socioéducatifs/ves et des étudiantes et étudiants des écoles supérieures du domaine social – rapport des résultat, dans le cadre de l'étude sur les parcours de formation et les parcours professionnels des personnes actives dans des champs choisis du domaine social. Zollikofen: Institut fédéral des hautes études en formation professionnelle IFFP.

Ruberto, M. & Cattaneo, A. (2019). Rapporto sull'utilizzo del video interattivo nelle scuole professionali del Cantone Ticino nell’a.s. 2017–2018. Lugano: Istituto Universitario Federale per la Formazione Professionale IUFFP.

Salini, D. (2019). Pratica infermieristica e innovazione digitale. Rapporto conclusivo del progetto regionale 2018–2019. Lugano: Istituto Universitario Federale per la Formazione Professionale IUFFP.

Trede, I. & Aeschlimann, B. (2019). Übertrittsquote FaGe – HF Pflege, Kanton Bern. Schlussbericht im Auftrag des Mittelschul- und Berufsbildungsamt Kanton Bern. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Detailhandelsfachmann/-fachfrau EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Fachfrau/Fachmann Betreuung EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Fachfrau/Fachmann Gesundheit EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Informatikerin/Informatiker EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Koch/Köchin EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Logistikerin/Logistiker EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Medizinproduktetechnologin/-technologe EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Polymechanikerin/Polymechaniker EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Produktionsmechanikerin/Produktionsmechaniker EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Kurzbericht zum Beruf Restaurantfachmann/-fachfrau EFZ. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Tsandev, E. & Salzmann, P. (2019). Standardisierung der Anrechnung von Bildungsleistungen im Kanton Zürich. Schlussbericht Projekt A. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Zbinden, A. (2019). Entspricht der «Nationale Lehrplan Allgemeinbildung Detailhandelsfachleute EFZ» den Prinzipien und Vorgaben für den allgemeinbildenden Unterricht an Berufsfachschulen? Unveröffentlichter Bericht im Auftrag von Bildung Detailhandel Schweiz BDS. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

 

Other publications

Aepli, M. & Kuhn, A. (2019). Open Labor Markets and Firms’ Substitution between Training Apprentices and Hiring Workers. IZA Discussion Paper, (12479). IZA Institut of Labor Economics.

Aepli, M. (2019). Technological Change and Occupation Mobility: A Task-Based Approach to Horizontal Mismatch. GLO Discussion Paper, (361). Global Labor Organization (GLO).
Henning, E., Ehlert, A., Balzer, L., Ragpot, L., Herholdt, R. & Fritz, A. (2019). MARKO-D South Africa – Assessment of Number Concept Development (Afrikaans, English, IsiZulu, and Sesotho version). Johannesburg: University of Johannesburg.

Barabasch, A. (2019). Understanding Creativity as an Occupation Specific Competence. In F. Marhuenda & M. J. Chisvert-Tarazona (Eds.), Pedagogical Concerns and Market Demands in VET. Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET Conference, Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 418–422). Valencia: Zenodo.

Baumeler, C., Engelage, S. & Strebel, A. (2019). The Resilience of Occupations in Occupational Fieds: Disruption and Reinstitutionalisation of the Piano Makers’ Occupation. In B. E. Stalder & C. Nägele (Eds.), Trends in Vocational Education and Training Research, Vol. II. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER) (pp. 60–67): Vocational Education and Training Network (VETNET).

Berger, J.-L., Wenger, M. & Sauli, F. (2019). How the perceived quality of in-company training matters: A study with apprentices in technical and retail occupations. In F. Marhuenda-Fluixá & M. J. Chisvert-Tarazona (Eds.), Pedagogical concerns and market demands in VET. Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET conference, Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 187–194). Valencia: Zenodo.

Bonoli, L. (2019). Where are the Trade Unions? Some Insights into the Historical Evolution of the Swiss VET System. In F. Marhuenda-Fluixá & M. J. Chisvert-Tarazona (Eds.), Pedagogical Concerns and Market Demands in VET. Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET Conference, Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 137–142). Valencia: Zenodo.

Duc, B., Lamamra, N. & Besozzi, R. (2019). La santé des apprenti-e-s : entre prévention et socialisation. Document de discussion au Symposium REF « Prévention et construction de la santé au travail : Quels enjeux de formation ? Quelles situations de formation ? »

Gremion, C. & Mailles-Viard Metz S. (2019). Les traces numériques au service de l'autoévaluation. Quelles traces pour quelles pratiques ? in C. Gremion, E. Sylvestre & N. Younes (dir.). (2019). Actes du 31ème Colloque scientifique international de l’ADMEE-Europe : Entre normalisation, contrôle et développement formatif. Évaluations sources de synergies ? Lausanne, Suisse : IFFP et CSE de l’Université de Lausanne.

Gremion, C., Sylvestre, E. & Younes, N. (dir.). (2019). Actes du 31ème Colloque scientifique international de l’ADMEE-Europe : Entre normalisation, contrôle et développement formatif. Évaluations sources de synergies ? Lausanne, Suisse : IFFP et CSE de l’Université de Lausanne.

Kuhn, A. & Wolter, S. C. (2019). The Strength of Gender Norms and Gender-Stereotypical Occupational Aspirations among Adolescents. IZA Discussion Paper (12861). IZA Institut of Labor Economics, Bonn.

Kuhn, A., Schweri, J. & Wolter, S. C. (2019). Local Norms Describing the Role of the State and the Private Provision of Training. Discussion Paper. (12159). Institut für die Zukunft der Arbeit, Bonn.

Leumann, S., Fischer, S., Barabasch, A. & Baumeler, C. (2019). Conceptualizations of Didactics in VET – Specific Characteristics and Differences. Tagungsband der 4. Tagung Fachdidaktiken im Dialog der Sprachkulturen Dokumentation der Tagung Fachdidaktiken vom 5.–6. April 2019 (S. 96–97). Lausanne: Swissuniversities.

Oertel, C., Coppi, A. E., Olsen, J. K., Cattaneo, A. & Dillenbourg, P. (2019). On the Use of Gaze as a Measure for Performance in a Visual Exploration Task. In European Conference on Technology Enhanced Learning (pp. 386–395). Cham: Springer.

Rywalski, P., Fristalon, I., Bruchez Ischi, R., Feller, M. & Chauvet-Maurer, J. (2019). Se former à la pratique professionnelle. Dans M. Zinguinian & C. Gremion (dir.), Actes du 5ème Colloque du gEvaPP : Lieux, rythmes et savoirs dans l’alternance. Former et évaluer à quoi, quand et où? Martigny École professionnelle artisanat et service communautaire (EPASC).

Sauli, F., Berger, J.-L. & Beaucher, C. (2019). Les changements de pratiques d’enseignement en formation à l’enseignement par alternance : l’apport des cartes heuristiques dans leur exploration. In M. Zinguinian & C. Gremion (Eds.), Actes du 5e Colloque du gEvaPP : Lieux, rythmes et savoirs dans l’alternance. Former et évaluer à quoi, quand et où ? Ecole professionnelle artisanat et service communautaire (EPASC), Martigny.

Sauli, F., Wenger, M. & Berger, J.-L. (2019). Apprentices’ Perceptions of Quality in the Swiss initial VET Dual-System. In F. Marhuenda-Fluixá & M. J. Chisvert-Tarazona (Eds.), Pedagogical Concerns and Market Demands in VET. Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET Conference, Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 195–200). Valencia: Zenodo.

Schweri, J., Eymann, A. & Aepli, M. (2019). Horizontal Mismatch and Vocational Education. Economics of Education Working Paper Series (160). University of Zurich, Zurich.

Trede, I., Müller, M., Neumann, J. & Aeschlimann, B. (2019). Laufbahnstudie im Sozialbereich. Synthese der drei Teilstudien (internes Arbeitsdokument). Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Zinguinian, M. & Gremion, C. (2019). Actes du 5ème Colloque du gEvaPP : Lieux, rythmes et savoirs dans l’alternance. Former et évaluer à quoi, quand et où? Martigny: École professionnelle artisanat et service communautaire (EPASC).